Δυο ξένοι στην ίδια πόλη

Posted: Σεπτεμβρίου 26, 2012 in Δημόσιες Υπηρεσίες, Καθημερινότητα, Πολιτική

Πριν λίγες ημέρες συζητούσα με ένα φίλο που εργάζεται στο τμήμα τεχνiκής υποστήριξης της Apple. Αν και η φιλοσοφία των προϊόντων της εταιρίας αυτής με βρίσκει αντίθετο κάθε καλή προσπάθεια πρέπει να αναγνωρίζεται. Από ότι κατάλαβα κάνουν πολύ καλή δουλειά, η εκπαίδευση και η ενημέρωση τους για τα προϊόντα τους δεν σταματούν ποτέ. Εξυπηρετούν ανθρώπους στο εξωτερικό οι οποίοι συχνά είναι άσχετοι με την τεχνολογία τηρώντας τους βασικούς κανόνες της ευγένειας και της υπομονής. Η μη ενημέρωση των πελατών για τα δικαιώματα τους αποτελεί αιτία επίπληξης ή απόλυσης. Το σύστημα τους είναι ακριβοδίκαιο και παρέχει ουσιαστικές ευκαιρίες στους καλούς εργαζομένους. Δεν είναι τυχαίο που η τεχνική υποστήριξη της Apple θεωρείται η κορυφαία στον κόσμο και αυτό γιατί η προσαρμογή των υπηρεσιών τους γίνεται γύρω από της ανάγκες των πελατών της.

Προχτές μια φίλη που εργάζεται σε υπηρεσία του δημοσίου μου περιέγραψε το δικό της πρόβλημα. Aπό τα 30 άτομα της υπηρεσίας εργάζονται μόνο οι τέσσερις από τους οποίους οι δυο αποφάσισαν ότι δεν θέλουν να τραβάνε το κουπί και έκαναν αίτηση μετάταξης. Αυτό δημιούργησε πανικό και ο προϊστάμενος προσπαθεί με νύχια και με δόντια να το αποτρέψει επειδή τα άτομα αυτά θεωρούνται “απαραίτητα”. Στην πραγματικότητα αυτό το οποίο συμβαίνει είναι η σφαγή για το ποιος δεν θα πάει στην θέση τους και θα φορτωθεί την δουλειά τους. Με άλλα λόγια, η αποχώρηση δυο παραγωγικών εργαζομένων θα ανατρέψει τις ισορροπίες αργομισθίας μια ολόκληρης υπηρεσίας.

Που είναι η διαφορά ανάμεσα στις δυο περιπτώσεις; Το ότι έτσι είμαστε ως Έλληνες και δεν αλλάζει τίποτα δεν ισχύει, γιατί στην πρώτη περίπτωση της τεχνικής υποστήριξης της Apple οι εργαζόμενοι είναι Έλληνες. Μπορεί να μην είναι και πολύ ευχαριστημένοι με το εργασιακό άγχος αλλά κανείς δεν θα τους περιφρονήσει. Η Apple ως μια σοβαρή εταιρία προσπαθεί να ικανοποιεί τους πελάτες της ώστε να αγοράζουν τα προϊόντα της. Στη δεύτερη περίπτωση, το Ελληνικό δημόσιο δεν έχει φτιαχτεί για να εξυπηρετεί τους ταλαίπωρους πολίτες της χώρας, αλλά για να εισπράττει φόρους και να βολεύει τους παρατρεχάμενους των πολιτικών (Το νέο Οθωμανικό Κράτος). Επομένως δεν έχουν και κανένα σοβαρό κίνητρο να φτιάξουν τις δημόσιες υπηρεσίες και ο κάθε υπάλληλος συμπεριφέρεται ανάλογα με την προσωπικότητα του και τη διάθεση της στιγμής. Πρόκειται για το άρθρο “114” του δημοσίου: η εξυπηρέτηση των πολιτών επαφίεται στον πατριωτισμό του υπαλλήλου. Με την ίδια λογική δεν υπάρχει και συμφέρον να περιορισθεί η γραφειοκρατία και η πολυνομία. Το καφκικό κράτος απομυζεί την κοινωνία ώστε να θρέψει τις πελατειακές σχέσεις και τη διαπλοκή.

Η άσκηση δημόσιας διοίκησης είναι αντικείμενο επιστημόνων και οι προτεινόμενες λύσεις μπορούν να ταιριάξουν στις ιδιομορφίες του λαού μας. Όμως, όπως ακόμα και μια εφεύρεση που σε μια ημέρα θα θεράπευε τον καρκίνο θα άφηνε ασυγκίνητο το Ελληνικό κράτος, έτσι και οποιαδήποτε ουσιαστική μεταρρύθμιση περνά με το “ζόρι” και μόνο υπό την ασφυκτική πίεση της οικονομικής στενότητας. Σε αυτή την τελευταία παρατήρηση απέφυγα να αναφέρω την πίεση της τρόικα. Από τα όσα διαβάζω τον τελευταίο καιρό οι τροϊκανοί κατάλαβαν ότι οι πολιτικοί μας “δεν παίζονται” όσον αφορά τη συντήρηση των πελατειακών σχέσεων και του κράτους Λεβιάθαν. Έτσι αποφάσισαν να μας στραγγίξουν από ρευστό εδώ και τώρα όσο περισσότερο μπορούν αφού τίποτε άλλο δεν αποδίδει.

 Γιώργος Χαρκοφτάκης
https://manamachine.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s